Jumat, 20 Januari 2012

BERBUAT BAIK KEPADA SANG IBU

ibu adalah orang yang melahirkan kita setelah sembilan bulan lamanya beliau mnggendong kita dalam rahimnya. tak kenal lelah, hujan maupun panas. coba bayangkan ketika seorang anak yang durhaka kepada orang tua, WAL IYAZU BILLAH" .ibu adalah orang yang pertama kali mengasuh kita,, tak kenal siang dan malam , beliau terus mengurus kita, melayani kita laksana dayang dayang yyang melayani rajanya. apakah kita masih berfikir untuk berbuat baik kepada ibu ?? sudahkah kita berbuat baik kepada mereka yang berjasa kepada kita??? bahkan rasulullah saw memposisikan derajat ibu tiga kali lipat di bandingkan derajat seorang ayah.

tatkala seorang sahabat bertanya pada rosulullah , ya rosulullah, kepada siapa orang pertama kali kami ber buat baik??/ rosul pun menjawab: " IBUMU" , sahabat itu lagi bertanya : kemudian kepada siapa???????/ IBU MU, Jawab rosulullah. kemudian kepada siapa??? ROSULULLAH menjawab: IBU MU. kemudian kepada siapa ??? baru rasulullah saw menjawab: BAPAK MU.

SYURGA DI TELAPAK KAKI IBU
Memang benar, syurga berada di bawah telapak kaki ibu, maksudnya adalah ketika kita berbakti dan taat kepada ibu, niscaya syurga akan kita dapatkan. dan itu semua tak lepas juga dari taat kita kepada allah dan rosulnya. rosulullah saw bersabda : 
الجنة تحت اقدام الامهات yang artinya : syurga itu terletak di bawah telapak kaki itu.

sekian dulu , lain kesempatan kita lanjutkan lagi!!! WALLOHU A'LAM

Tidak ada komentar:

Posting Komentar